Terug
7 min leestijd

20 jaar Dagmar Buysse: een feestelijk interview

Badkamerspecialist Dagmar Buysse bestaat 20 jaar. Een mooi moment voor een interview met zaakvoerders Dagmar & Mylissa.

Geschreven door Dagmar Buysse. – 23 juni 2022

 

Plots betaalden we met euro’s, de Braziliaanse Ronaldo scoort twee keer in de finale van het WK voetbal en Frank De Winne is de tweede Belg ooit in de ruimte. Maar 2002 is ook het jaar van de oprichting van Dagmar Buysse. Toen nog een loodgietersbedrijf, vandaag een gevestigde waarde als het op totaalrenovaties van badkamers aankomt. Zaakvoerders Dagmar & Mylissa vertellen over vroeger, over nu en over de toekomst.  

Foto Dagmar

“We hebben de zaak altijd als ons kindje beschouwd.”

Mylissa: ‘Wat waren we 20 jaar geleden nog jong! Ik studeerde zelfs nog. Vaak zat ik voor en na de lessen rond te bellen om de oprichting van onze firma in orde te krijgen. En als er een les wegviel haastte ik mij naar huis om de boekhouding te doen.’

Dagmar: ‘Ik was 22 en jij 20 toen. Maar we gingen ervoor, met ons verstand op nul. Ik op de werf en jij deed de administratie.’

Mylissa: ‘We zijn écht vanaf nul begonnen. Veel mensen nemen een zaak over en werken verder van de basis die er ligt. Wij niet, wij moesten elke dag vechten voor werk, voor klanten… Het voordeel was wel dat het vanaf het begin ons kindje was, we konden alles zelf beslissen.’’

Dagmar: ‘In het begin deden we algemene loodgieterij. Ik heb heel vaak op werven gestaan, maar altijd als helper. Vanaf het begin hebben we ervoor gekozen om uitsluitend met gekwalificeerde vakmensen te werken. De eerste leveringen lieten we trouwens toekomen in een stal in de tuin van mijn vader.’

Stal als opslagplaats

“Onze eerste opslagplaats was een stal…”

Mylissa: ‘Gelukkig zijn we snel verhuisd naar een pand in de haven van Gent. Maar ook daar was het geen grote luxe. We hebben daar nog zelf een kantoor, chauffage en een toilet geïnstalleerd.’

Dagmar: ‘Daar zaten we goed. We hebben er veel en hard gewerkt.’

Mylissa: ‘En Lauren, onze oudste dochter, ging als baby mee naar kantoor.’

Mylissa en Lauren, de oudste dochter

Familiebedrijf

Dagmar: ‘Er zijn nog drie kinderen bijgekomen. Alle vier kinderen zijn altijd heel betrokken geweest. Ze zijn groot geworden in de firma.’

Mylissa: ‘Na elke bevalling moest ik uiteraard een paar dagen bekomen in het ziekenhuis. Maar daarna ging ik recht naar kantoor. Pieter is bijvoorbeeld geboren op 25 november, vijf dagen later spurtte ik bijna het ziekenhuis uit omdat ik voor het einde van de maand de lonen moest doorgeven. Pieter zat dan naast mij op kantoor, in een draagmand. Als de telefoon ging, stak ik rap een tut in zijn mond in de hoop dat hij geen lawaai zou maken.’

Dagmar: ‘Ondernemen pur sang!’ (lacht)

Mylissa: ‘In het begin was het de bedoeling dat ik maar parttime in de zaak zou werken, maar dat plan hebben we al snel opgegeven. We gingen met twee voluit voor de zaak.’

Dagmar: ‘Ik wist vanaf het begin dat ik groot wilde worden. Van karakter ben ik iemand die wil organiseren, die wil structureren en die wil uitbreiden. Als ik in een restaurant kom, dan ga ik altijd naar het sanitair kijken, gewoon om te zien of het niet efficiënter of beter kan. En daarna spreek ik vaak de zaakvoerder aan.’

Gat in de markt

Dagmar: ‘In het begin deden we dus alleen loodgieterij, maar dan kwam er de vraag of we geen vloerder kenden. En daarna vroegen ze of we een goede schrijnwerker kenden. En toen kreeg Mylissa een inzicht.’

Mylissa: ‘Eigenlijk zagen we een behoefte voor een totaalaannemer voor badkamers. Voor al die klanten die geen zin hebben om met verschillende partijen te werken, vaak met alle gevolgen vandien. Dat bestond toen nog niet, het was een gat in de markt. In 2003 hebben we onze eerste badkamerrenovatie gedaan. Vorig jaar stond die klant plots in de toonzaal omdat haar siliconen moesten vernieuwd worden. Na 18 jaar was ze nog altijd heel tevreden over haar badkamer. Dat was heel fijn om te horen.’

Dagmar: ‘Stilletjesaan bouwden we onze loodgieterij-activiteiten af en focusten we op totaalrenovaties voor particulieren. Het was een grote stap in het onbekende. Maar die beslissing is fantastisch uitgedraaid. Vandaag zijn we echt een gevestigde waarde in totaalrenovaties voor badkamers.’

Dagmar & Mylissa

Ervaring

Dagmar: ‘Uiteraard hebben we in die 20 jaar vanalles meegemaakt. En misschien heb ik vroeger af en toe te fel gereageerd op moeilijke situaties. Ik wijt het aan jeugdige overmoed.’

Mylissa: ‘Door ouder te worden weten we veel beter wat belangrijk is en wat niet. Choose your battles, zoals ze het in het Engels zeggen. In sommige dingen moet je geen energie steken.’

Dagmar: ‘Een voordeel van die jeugdige overmoed is dat we niet nadachten over de risico’s die we namen. Vandaag ben ik veel voorzichtiger.’

Mylissa: ‘Dagmar is altijd een dromer geweest en het was mijn taak om de voeten op de grond te houden. Maar Dagmar was ook een doorzetter en vaak moest ik hem achteraf gelijk geven. Stress hebben we vaak gehad, maar gelukkig nooit in onze relatie.’

Dagmar: ‘Weet je, de zaak is echt van ons. Het is ons kindje. We hebben geen investeerders, geen aandeelhouders… Elke euro die we verdienden staken we terug in de zaak.’

Mylissa:’ Dat deden we om ons concept van een zorgeloze badkamerrenovatie alle kansen te geven en ook voor ons personeel natuurlijk.’

Menselijk aspect

Dagmar: ‘Weet je wat ik geleerd heb? Je kan alleen maar groeien als firma als je de juiste mensen hebt, op de juiste plaats, op het juiste moment. Als zaakvoerder kan je dat faciliteren, maar er is ook geluk mee gemoeid. De kracht van onze firma is ons personeel, dat is de ziel van ons bedrijf.’

Mylissa: ‘Het menselijke aspect is heel belangrijk bij ons. Dat geldt voor onze omgang met personeel, maar ook met onderaannemers en klanten. Ongeacht of er nu een probleem is of niet, wij proberen nooit te vergeten dat je met mensen omgaat.’

Dagmar: ‘Ja, we hebben hard gewerkt. En dat doen we nog altijd. En met veel plezier, ik vind het geen straf om te moeten werken.’

Mylissa: ‘Wij werken ook heel graag samen. Ik herinner me dat we in de beginperiode alle jobs aannamen om toch maar werk te hebben. Zo hebben we eens op een zaterdagnacht samen staan ‘chappen’ op een werf. En we vonden dat prima. Want we waren samen en we wisten waarom we het deden. Dat is eigenlijk altijd onze houding geweest.’

De eerste deelname aan de BIS-beurs, met Dagmar op de voorgrond en Mylissa op de achtergrond.

De eerste deelname aan de BIS-beurs, met Dagmar op de voorgrond en Mylissa op de achtergrond. 

Kinderen

Dagmar: ‘Onze oudste dochter Lauren is 18 jaar en zet haar eerste, voorzichtige stappen in het bedrijf, om te zien wat ze ervan vindt. Stiekem hoop ik dat een of meerdere van onze kinderen het bedrijf willen verderzetten. We hebben deze zaak met bloed, zweet en tranen uit de grond gestampt en opgebouwd tot een gevestigde waarde. Het zou jammer zijn mocht een wildvreemde het dan plots overnemen.’

Mylissa: ‘We willen onze kinderen vooral de kans geven om iets te betekenen voor de firma. Willen ze iets anders doen, dan is het even goed. We hebben nog tijd natuurlijk, Pieter is 16, Seth 13 en Anna 10.”

Dagmar: ‘Let maar op Anna, zij is de meest ondernemende van allemaal. Op school verkoopt ze nu al zelfgemaakt slijm, want ze wil centjes verdienen. Ze heeft ook al een ander businessplan: een zaak waar je terecht kan voor een volledig stijladvies: make-up, kapsel, kleren. Eigenlijk een soort totaalconcept, net zoals onze badkamers (lacht).’

Ons allereerste planningsbord.

Ons allereerste planningsbord. 

Duurzame groei

Dagmar: ‘Hoe we de toekomst zien? We willen op een gezonde manier blijven groeien, waarbij we willen focussen op duurzaamheid. Als bedrijf moeten we daarin onze verantwoordelijkheid opnemen, vind ik.’

Mylissa: ‘We doen al veel. We hebben elektrische wagens, we hebben zonnepanelen geïnstalleerd op onze daken, binnenkort gaan we bijenkasten zetten zodat we onze eigen honing kunnen maken.’  

Dagmar: ‘Voor mij betekent duurzaamheid ook dat we lokale verenigingen en sportclubs ondersteunen en dat we zorgen voor het welzijn van onze medewerkers. Al lang voor de coronapandemie toonden we veel flexibiliteit naar hen toe. De balans tussen werk en privé is heel belangrijk. We kunnen alleen maar de beste blijven als onze medewerkers gelukkig zijn bij ons en hier willen blijven.’

Mylissa: ‘Het draait om tevredenheid. Voor onze medewerkers, voor onze onderaannemers en natuurlijk voor onze klanten. Mensen komen spontaan onze toonzaal binnen om te zeggen hoe tevreden ze zijn en hoe ze reclame maken voor ons bij vrienden en familie. Mond-aan-mondreclame is natuurlijk de beste reclame.’

Het hart van ons bedrijf

Dagmar: ‘Heel veel mensen hebben bijgedragen aan ons succes. Ik denk spontaan aan mijn vader. Op een bepaald moment heb ik hem gevraagd of hij bij ons wilde komen werken. Mijn vader zat toen op het hoogtepunt van zijn carrière, hij had een hoge functie bij een bouwbedrijf. Maar toch is hij naar ons gekomen en heeft hij tot aan zijn pensioen bij Dagmar Buysse gewerkt. Ik vond dat fantastisch. Zijn maturiteit, zijn ervaring en zijn netwerk, daar hebben we veel aan gehad. 

Mylissa: ‘Ik denk ook aan onze medewerkers en aan onze onderaannemers. Ze hebben allemaal bijgedragen tot het succes. Er zijn er zelfs bij die voor ons door het vuur zouden gaan. Zij zijn het hart van ons bedrijf. Helaas zijn er ook al oud-medewerkers die overleden zijn, zij hebben voor altijd een plaats in ons hart.’ 

Dagmar: ‘Alles wat er vandaag is, is er gekomen door ons best te doen en door hard te werken. Een bedrijf dat 20 jaar bestaat, dat kom je niet veel tegen hoor, zeker niet in onze sector. Daar mogen we trots op zijn. Op naar de volgende twintig jaar!’

Foto Dagmar

Zin gekregen om dit ervaren familiebedrijf in te schakelen voor je badkamerrenovatie? Kom dan zeker eens langs in onze toonzaal in Gent. Onze badkamerexperten staan je bij met raad en daad.

Goed om te weten:  ook in onzekere tijden is bij Dagmar Buysse de prijs van je offerte gelijk aan de prijs op je factuur. Gegarandeerd!