“Een afspraak bij Dagmar Buysse: wat mag je daarvan verwachten?” – interview met badkamerexpert Pascal
Geschreven door Dagmar Buysse. – 8 maart 2024
Dag Pascal, jij bent al enkele jaren badkamerexpert bij Dagmar Buysse. Kan je vertellen hoe je te werk gaat?
“Zeker. Als badkamerexpert ben ik de eerste persoon waar je mee in contact komt als je een afspraak maakt bij Dagmar Buysse. Sommige mensen komen naar de toonzaal, ik vind het fijn om meteen bij de mensen thuis af te spreken. Zo krijg ik een beeld van de woning, van de sfeer en dat helpt me om een ontwerp te maken.”
Wat mogen mensen verwachten als je bij hen langsgaat?
“Meestal zijn de mensen heel vriendelijk en bieden ze me iets te drinken aan, maar ik zag altijd dat het beter is om meteen naar de badkamer te gaan, want daar draait het natuurlijk allemaal om. En dan luister ik vooral en noteer ik wat de wensen zijn. Willen ze hun bad vervangen door een inloopdouche? Of willen ze een douche en een bad? Moet er ook een toilet zijn? Een enkele of een dubbele wastafel? Daarna pols ik welke stijl ze voor ogen hebben.”
En je meet de badkamer ook op?
“Ja, dat is het belangrijkste. Want op de afmetingen van de ruimte baseer ik mijn latere ontwerp. Als ik ter plaatse al ideeën heb, deel ik ze ook meteen met de mensen. Zo is het vaak handig om een bad aan het raam te positioneren, omdat dat anders een verloren ruimte is. Zeker als het over een kleine badkamer gaat, is het belangrijk om goed in te schatten of er voldoende ruimte is om te bewegen. In theorie past er veel in een badkamer, maar het moet nog leefbaar zijn ook. Om dat goed aan te voelen, is zo’n plaatsbezoek erg handig.”
Peil je naar het budget op dat moment?
“Dat hangt ervan af. Als mensen hun badkamer op een deftige manier willen renoveren, zonder al te veel tierlantijntjes, zeg ik meestal dat ik het zal uitrekenen en dat we wel zien wat het wordt. Als ze speciale wensen hebben zoals extragrote tegels of inbouwkraanwerk, begin ik in mijn hoofd al wat te tellen en vraag ik naar het budget. Eerlijkheid en realistische verwachtingen scheppen vind ik een belangrijke eigenschap als verkoper.”
Raad je mensen aan om op voorhand inspiratie te verzamelen? Zoals een Pinterestpagina of een moodboard met foto’s uit magazines?
“Dat mag zeker. Ik hou er sowieso rekening mee bij het ontwerpen. Sommige mensen weten nu eenmaal heel goed wat ze willen. Andere mensen laten het meer open. En soms kan ik klanten zelf verrassen: wat als we het bad en de douche van plaats veranderen, zeg ik dan. Hun ogen gaan meteen wijd open. Daar hadden ze nog niet aan gedacht en vaak is het perfect mogelijk.”
Ontdek de badkamertrends van 2024
Wat als je alle info verzameld hebt? Wat is de volgende stap?
“Dan ga ik aan de slag met het ontwerp. Dat doe ik zo snel mogelijk, zodat de badkamer nog vers in mijn geheugen zit. We gebruiken speciale software daarvoor, het is een beetje puzzelen en verschillende dingen uitproberen. Meestal valt het wel snel in zijn plooi, ook omdat ik al wat ervaring heb, net zoals alle andere badkamerexperten bij Dagmar Buysse.”
En als je ontwerp klaar is?
“Op dat moment nodig ik de klanten uit in de toonzaal en toon ik hen het ontwerp. Ik noteer hun reacties en beantwoord vragen. Het is zelfs mogelijk om live nog aanpassingen uit te voeren. De indeling is natuurlijk het belangrijkste. De offerte haal ik er ook snel bij, zo hebben ze meteen een idee van wat het kan kosten. Dat helpt bij de volgende stap.”
En dat is?
“Onze grote troef: de ruime toonzaal met meer dan veertig badkameropstellingen en allerlei soorten meubels, materialen, kranen, toiletten… Het is een geweldige meerwaarde om mijn ontwerp te vertalen in een échte ervaring: je kan alles van dichtbij bekijken en aanraken. Klanten kunnen ook kiezen naargelang hun budget.”
Zijn tegels nog populair?
“Toch wel. Ik heb zelf lang bij een tegelbedrijf gewerkt en die ervaring komt me natuurlijk van pas. Tegels in een standaardformaat zijn gewoon handig, vooral bij renovaties van badkamers met hoekjes en kantjes, dan beperk je het snijverlies en ook de kosten.”
Heb je nog tips?
“Als er geen plaats is voor een bad, stel ik vaak een inloopdouche met zitbank voor. Dat is praktisch en comfortabel en niet iets waar mensen meteen aan denken. Het is zijn beperkte meerprijs meer dan waard, zeker voor klanten die houden van een wellnessgevoel in hun badkamer.”
Een bankje in de douche: handig, comfortabel en veilig
Vergelijken klanten jouw voorstel met offertes van andere firma’s?
“Ja, dat doen ze wel. En terecht natuurlijk, vergelijken is belangrijk. Ik heb daar geen schrik van, want de troeven van Dagmar Buysse wegen altijd zwaar door. Twintig jaar ervaring, een ruime toonzaal, projectleiders die de werken nauwgezet opvolgen, een grondige opkuis… dat kunnen andere firma’s niet allemaal aanbieden. Bij ons staat een degelijke renovatie centraal, we geven niets voor niets 10 jaar garantie op onze werken. Een andere troef is dat we werken met een vaste prijs. Zo kom je niet voor verrassingen te staan achteraf op de factuur.”
Stel: de klant gaat akkoord met de offerte. Wat is de volgende stap?
“Dan nemen de projectleider en de administratieve dienst het van mij over. De materialen worden besteld, de werken worden gepland en de projectleider houdt de klanten op de hoogte van de precieze planning. Zo kunnen ze zorgeloos uitkijken naar hun nieuwe badkamer.”
Wat geeft jou het meeste voldoening?
“Omgaan met mensen vind ik heel leuk. Een babbeltje doen, goed luisteren, ze meenemen in mijn ontwerp… Ik hou van dynamiek en interactie. Het mooiste compliment is natuurlijk dat als een klant terugkomt om een tweede badkamer te laten renoveren of als tevreden klanten op hun beurt andere klanten aanbrengen. Daar krijg ik het warm van.”
Is jouw badkamer aan renovatie toe en wil je erover praten met Pascal of een van zijn collega’s?